17 Ağustos 2012 Cuma

Bir Sahtekarlık Dosyası: Twitter'da Takipçi Satın Alanlar ve Toplayanlar

Twitter'da hiçbir şey yazmadığı halde binlerce takipçisi olan pek çok hesap karşınıza çıkmıştır. Ben şahsen 93 twitle 17 bin takipçisi olanı bile gördüm. Sanırsın abla twitlerinde nokta atışıyla hedef kitleye ulaşmış. Herkes biliyor ki bu kişiler para karşılığında takipçi satın alıyor. Hatta Twitter'daki pek çok fenomenin başlangıçta bu yöntemi kullandığı biliniyor.

Şifre değiştirmek işe yaramıyor
Ben de Twitter hesabımda yanlış bir uygulamayı kullandığım için bir dönem kendi isteğim dışında bu kişileri takip etmeye başlamıştım. Sürekli şifre değiştirmem işe yaramayınca da bu isimleri deşifre etmeye karar vermiştim.

Sahtekar AK Vekil
Deşifre ettiğim isimler arasında ilginç isimler de vardı. Mesela AKP İzmir Milletvekili Aydın Şengül ( @aydinsengul35 ) para vererek takipçi satın alma sahtekarlığından çekinmemişti. Buna rağmen vekilimizin sadece 3200 takipçisinin olması 'halkın gerçeği gördüğünün' kanıtı!


'Ünlü' oyuncu
Deşifre ettiğim başka bir isim ise 'ünlü' bir oyuncuydu! 'Pars Kiraz Operasyonu' filmindeki tecavüz sahnesiyle 'ünlenen' Duygu Şen ( @duyguen ) tıkır tıkır para ödeyerek takipçi satın alan bir başka isimdi. Buna rağmen 'ünlü' oyuncunun 1100 takipçide kalması da tirajikomik bir durum!

Bir takip 30 takipçi getirdi
Kendi Twitter hesabımdan ( @nickimyokbenim ) her içimden geçeni yazamadığım için 2-3 ay önce çakma bir hesap daha açmıştım. 20 takipçime rahat rahat içimi dökerek twit atıyordum. 16 Temmuz'da Twitter'daki #takipedenitakipederim hesaplarından biri beni takip etmeye başladı. Ne olacağını merak ettiğim için ben de o hesabı takip ettim. Kısa süre sonra başka bir takipçi geldi. Onu da takip edince bir tanesi daha geldi. Günün sonunda takipçi sayım 20'den 50'ye çıkmıştı.

Otomatik uygulamalar
O gün bir deney yapmaya karar verdim. 1 ay boyunca bu yöntemi uygulayıp takipçi toplamaya başlayacaktım. Böylece Twitter sahtekarlarının neler yaptıklarını da gözlemiş olacaktım. İlk birkaç gün sadece #takipedenitakipederim diyenleri takip ettim. Ama takipçi sayım sadece 300 civarlarına çıkmıştı. Ardından otomatik takipçi artıran uygulamaları keşfettim. Bu uygulamalar size takipçi kazandırıyor, karşılığında da size başka hesapları takip ettiriyordu. Uygulamalar size günde 50-100 takipçi getirdiğini öne sürüyordu. Fakat gerçekte bu sayı 20-30'da kalıyordu.

Bu kez de AK Başkan
Bu uygulamaları kullanırken de ilginç isimlere denk geldim. Mesela Bilecik'in AKP'li Belediye Başkanı Selim Yağcı ( @selim_yagci ) da takipçi artırma uygulamalarını kullanan isimlerden biriydi. AK Vekilimiz Aydın Şengül vekil maaşı sayesinde takipçi satın alırken AK Başkanımız Selim Yağcı (maaşı yetmediğinden olacak) bedava uygulamaları kullanmayı tercih etmişti. Bu durumu da orijinal hesabımdan açıkladım. AK Başkanımız ise kendisini deşifre etmemin ardından hesabını korumalı hale getirdi! Bir belediye başkanının halka açık olması gerekirken internet üzerinde kimden neyi sakladığı inanın merak uyandırıyor! Üstelik ben durumu fark ettiğim zaman 3 bin civarında olan takipçi sayısı 1100'e düşmüş.

En çok kullananlar
Ayrıca pek çok futbol takımının taraftar hesapları ile bazı üniversitelerin Twitter hesaplarının da aynı uygulamaları kullandığını gördüm! Bahsetmeden geçmek olmaz; bu uygulamaları en çok kullanalar ise kendilerine Directioner (One Direction fanları) ile Belieber (Justin Bieber fanları) adını veren 12-17 yaş arası çocukluktan çıkamamış gençlerdi.

5 günde 500 kayıp
1 ay boyunca azimle her gün bu uygulamaları kullanarak takipçi artırmaya çalıştım. Sadece kızımın doğumu nedeniyle 5 gün Twitter ile ilgilenmedim. Bu sürede 500 takipçim takibi bıraktı (orijinal hesabımı sadece 450 kişinin takip ettiği düşünülürse sayının büyüklüğü ortaya çıkar). 16 Ağustos'ta 1 ayın sonunda takipçi sayım 2446 iken takip ettiklerim 2746'ya ulaşmıştı. Görünüşte attığım 500 twitle bu sayıya ulaşmıştım. Ama aslında bu takipçiler sahtekarlık yaparak elde edilmiş isimlerdi! Yine de 93 twitle 17 bin takipçiyi bulan ablanın başarısını yakalayamamıştım!

 Elime ne geçti?
"Bu deneyden eline ne geçti?" derseniz AK Başkan ile dalga geçme fırsatı benim için yeterince doyurucu bir yanıt olacaktır. Daha nicelerini yakalamak isterdim ama ya denk gelmediler ya da söz konusu AK Başkan kadar 'uyanık' değiller! :))

Araştırmacı gazetecilik
Ayrıca araştırmacı gazetecilik yaparak elde ettiğim verilerle yazdığım bu yazı da elime geçen bir başka artı nokta oldu.

Edit 1: Bu yazıyı yazdıktan sonra uygulama programlarının benim adıma takibe başladığı 2700 kişiyi tek tek silmeye başladım. Bu sırada uygulama programlarını kullanan ve daha önce gözümden kaçmış öyle isimlere rastladım ki inanamazsınız. Şimdilik bulardan sadece bazılarını yazacağım. O hesaplardan biri Gazi Üniversitesi! Bir üniversitenin takipçi peşinde koşması komik! Bir diğer isim ise 'bio'sunda 'Mustafa Sandal resmi hesabı' yazan bir site! Tabii ne kadar resmi onu tam olarak bilemiyorum. BBC Türkçe ve EuroSport da uygulamalarla takipçi peşinde koşan hesaplar! Artık şahsen bu hesaplardan gelecek haberlerin hiçbirine güvenmeyeceğim! Bir başka isim ise Sibel Can olduğunu öne süren çakma bir hesap. Arkadaş inandırıcı olabilmek için 'bio' kısmına Sibel Can'ın resmi internet sitesinin linkini koymuş!

Geri kalan isimler ise dudak uçuklatacak cinsten. Onları bu yazıda kullanmak ziyan etmek olur. Onlar için başlı başına bir yazı yazacağım. Çok yakında! ;) :))

Edit 2: Sanki ben bu yazıyı yazmamışım gibi orijinal hesabım takipçi satın alan bir başka sahtekarı benim bilgim dışında takip etmeye başlamış. Kendini 'söz yazarı olarak tanıtan Çağrı Aktaş ( ) adlı arkadaş da takipçi satın alan sahtekarlardan!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder